Переглянуло: 174

Коло Свароже: Колодій.

 

Тріщи не тріщи – минулися Водохрещі! Така от драматична пора року – місяць лютий. Захурделить, навіє снігу по вікна, а тоді ще й морозом припечатає таким, що на ставу наче гармати стріляють – то тріщить стиснутий лід, бо Сонце на літо, а зима на мороз. Скрипить сніг під валянками, хрускотить тонка крига на спорожнілих калюжах, вночі наближаються до землі волохаті зірки, а вранці доводиться в криниці лід пробивати – дивись, цілу зиму вода не замерзала, а це он куди мороз добрався! Але вдень усе частіше виглядає Сонце, і он на теплому причілку вже впали з стріхи перші краплі. Невже Весна йде?

А вже весна, а вже красна,
Із стріх вода капле.
Молодому козаченьку
Мандрівочка пахне.
Помандрував козаченько
У чистеє поле,
За ним, за ним дівчинонька:
– Вернися, соколе! Йде, йде Весна!

Зима з Літом стрічається, так люди й назвали цей хисткий поріг – Стрітення. А в давнину казали: Коло діє. То річне Коло Свароже невпинно обертається, несе переміни; зростає, міцніє в плечах Божич-Сонце, вкорочує ночі, щодень вище піднімається в небо, додає дня. Вже й циган кожуха продав! Як трапиться десь серед лютого відлига, осяде сніг, ще й струмок задзюркотить, запахне відтала земля й кора на деревах, поміняється голос у синиць («кидай сани, бери віз!») – ось тоді не видержить циган та й продасть кожуха. А нащо йому той кожух, коли Весна йде! Мандрівному племені зайві речі ні до чого, та й кожуха чим раніше продаси, тим більше вторгуєш. Схибить, буває, циган – зарано продасть: сказиться Зима та такого морозу та снігу підсипле, що й на Водохреща не було, і – «от тепер танцюй, небоже, на морозі гопака…» Е-е, скільки там тої зими. Ну, ще тиждень, нехай два. Насправді ніхто не знає, скільки ще Зима коверзуватиме, але всі вірять, що вже недовго – оце і є свята, чиста, істинна природна віра: не знаєш напевне, але віриш – і віра справджується. Коло діє! Саме в ці непевні дні святкують Колодія.

Навіть вітаються: Коло діє! Або в наказовому способі: Коло, дій! Святкують його цілий тиждень – це останнє повноцінне зимове свято, коли ще немає великої роботи в господарстві, але вже до того йде, бо скоро таки завершиться лютий спротив Зими й настане Новий Трудовий Землеробський Рік, Новоліття; закінчиться й піде на новий оберт землеробське Свароже Коло.

Святкують усі, а особливо молоді та закохані – у них найгостріше чуття на переміни, для них кожна найдрібніша подія – це символ, віщування, магія; перші порухи пробудженої Весни, перші враження пробудженої душі, перші бажання здорового тіла. Верховодять у цьому святі молодиці. Весь тиждень їм – повна влада й тиранія, жодної відповідальності перед чоловіками! Чого вони тільки не витворяють… Першим ділом збираються на вродини – з наливкою та закускою сходяться до одної хати, обирають собі Матір і вчиняють обряд народження Колодія, Колоди, Колодки, Колодонька. В ритуалі це просто цурпалок дерева, що слугує водночас і фалічним символом, і малою дитиною, і божественним персонажем, якого закутують у пелюшки та й носяться з ним цілий тиждень, славлячи Колодія та вимагаючи від усіх відповідного йому пошанування. А яке може бути пошанування без курки, чи качки, чи й пляшки наливки  до спільного кошика!

Особливого жаху наганяють молодиці на неодружених парубків. Бо не одружитися своєчасно означає затримати продовження роду – а це для чоловіка не менший гріх і ганьба, ніж запізнитися з засівом поля… Тому-то під кінець зими й проводиться, так би мовити, рубіжний контроль: чи всі ж тії та вінчаються, що любляться та кохаються? І кожному зрілому парубкові, що так і не одружився протягом року, чіпляють колодку – до ноги чи до руки чи до коміра, крихітний символ чи ціле поліно, – і мусить він її носити весь тиждень як знак покарання. Колись від цієї ганьби парубок не мав права ховатись, але в наші часи від будь-якого лиха можна відкупитися («У нас – дери, дери та дай і просто в рай хоч і рідню всю забери»).

В будь-якому разі символічний акт чіпляння колодки має велике виховне значення, бо акцентує увагу молоді на важливості шлюбу та спонукає парубків до відповідної активності. Недарма дівчата (чи від імені дівчат – а може й хлопців) жартівливо співають:

Я на тебе, Колодію,
Маю всю надію,
А без тебе, Колодію,
Нічого не вдію.

Мені недавно трапилася пісня, записана М. Лисенком десь на Київщині:

А в неділеньку рано Стань,
Копилоньку, право,
Щоб наше пиво грало
Без хмелю, без ячменю,
Без ярої рути –
Тут Копилоньку бути!
А в неділеньку рано
Дівчата пиво варили,
Парубки воду носили,
Молодиці завдавали,
Щоб наше пиво грало,

Ніхто, виявляється, сном-духом не знає, хто такий Копилонько. А що таке копил? Це міцна палиця з трохи загнутим пласкуватим кінцем – на неї швець надягає чобота чи черевика, коли дошиває його чи лагодить. А ще є подібна палиця в санях – вертикальний стояк, що з’єднує полоз із верхньою частиною саней, кузовом. Словом, копил – це щось таке пряме, вертикальне, стирчить… То може це той самий Колодонько, Колодка, Колодій – вічна міцна опора, а в той самий час і символ оновлення, руху, нестримної Весни, шлюбу? А чи не той самий безсмертний дух – Кострубонько? Теж не дуже лагідний персонаж, завдає жінкам прикрощів своїми кострубатими та наполегливими витівками, аж плачуть від нього – а ще більше плачуть та жалкують, коли він помирає…

Дівчата на свого Колодія, «на колодку», збираються окремо («вже доросла дівка була, ходила на колодку»), готують вечерю – обов’язково й кашу, древню ритуальну страву, яка, звісна річ, слугує класичною приманкою для парубків. Прибирають хату, ладнають на стіл; заодно згадують веснянки – йде репетиція вже близьких вуличних дійств. Пізніше, з повагою та церемоніями заходять до хати парубки. Дівчата сидять колом і пропонують хлопцям кожному по черзі знайти собі місце:

Колесом, колесом Сонце вгору йде.
Слухай, слухай, Іваночку,
Де голубка гуде.

Іван іде посолонь та все прислухається, де ж гуде його голубка. І дивовижним чином вгадує – мабуть таки чує те биття-гудіння дівочого серця, що тільки йому одному озивається, тільки на його наближення б’ється, як пташка в клітці! Сідає Іван біля своєї голубки, а вже йде Василь, а потім Михайло, скоро вже всі хлопці біля своїх дівчат сидять. Гудуть голуби, б’ються в лад молоді серця. Жарти, сміхи-реготи, пісні, ігри…

І, звичайно ж, залицяння – не треба думати, що такі вже геть цнотливі ті вечорниці:

На колодку ішла –
Оглядалася.
На колодці була –
Милувалася.
А з колодки ішла –
Цілувалася.

Дівчата теж мають право хлопцям колодку чіпляти. Ось ні з того ні з сього щось дістає Маруся з кишені й, ховаючись, чіпляє своєму Петрові – та за що ж? Виявляється, це не колодка, а вишита хустинка – знак дівочої вірності, обіцянка чекати сватів від хлопця наступної осені. А котрийсь із парубків не вибрав собі пари – чи то не вистачило дівчат, чи такий перебірливий. Доведеться бідоласі справжню колодку цілий тиждень носити. Ой пізно ж та неохоче розходяться хлопці з дівчатами, але Звичай не велить зловживати свободою. Навіть парубкові сором великий дома не ночувати – бодай удосвіта, а має повернутися додому. Тому ще називаються молодіжні посиденьки досвітками.

Ой спасибі, Колодію,
Що зібрав докупи.
Гостювались, цілувались,
Аж злипались губи.

В кінці тижня молодиці знову збираються на останній обряд – помирає Колодонько, треба його достойно випровадити. Великий «плач» стоїть у всьому селі. Колодку урочисто – але й весело – спалюють, ще раз утішається молоде жіноцтво «поминками» – спільною трапезою, та співами, та танцями, та теревенями. На тім зимові свята завершені.  Далі початком важкої землеробської праці. Коло Свароже  повертає до Літа. . В ньому буде багато новин, несподіванок, радощів і прикрощів, але буде й незмінний Звичай – основа надійного та щасливого буття Українців.

Автор: Василь Триліс.

Література, яку можна замовити тут:

 

Велесова книга Наукове текстологічне дослідження, переклад сучасною українською мовою, релігієзнавчий коментар, публікація архівних матеріалів та оригінальних текстів Ю. Миролюбова, укладання словника на 8,5 тис. слів, покажчики, бібліографія, ілюстрації. “Велесова книга” — найдавніша літературно-історична пам’ятка прадавніх українців. Велесова Книга – єдина дерев’яна книжка, що не згоріла у вогнях інквізицій і дійшла до нашого часу. Вона має багато прихильників і не менше – противників. Одні вважають її священною книгою слов’ян, інші – підробкою, фальсифікацією. Звісно, християни схильні називати фальсифікатом усе, що суперечить їхньому світогляду. Ця «релігія любові» винищила народів більше, ніж радянська імперія. Що вже казати про дерев’яні книжки! Знайдена на теренах України на початку XX століття, книжка приголомшує насамперед своєю архаїчністю, яку підробити важко. Читаючи її, українці кажуть, що пробуджується генетична пам’ять. Проте російський філолог О. Трубачов бачить у Велесовій Книзі «враждебную ідєолоґічєскую концепцию», тому чекати на неупереджене наукове прочитання пам’ятки не доводиться. Хай би там як, ми представляємо читачам геніальний літературний твір, написаний давніми українцями про славетну минувщину, в якій діють наші рідні Боги та героїчні Предки. А тим, хто хоче влаштувати дискусію про автентичність Велесової Книги, пропонуємо переключити свою увагу на Біблію та встановити, ким  вона була написана та про чиїх зовсім не героїчних предків у ній йдеться.

Волховник: Правослов Рідної Віри.

Славлення  Рідним Богам.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=174

Міфи і легенди давньої України.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=187

Комплект 15 плакатів із зображеннями Рідних Українських Богів.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=221

 

Рідні свята в Колі Сварожому : сценарії виховних заходів.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=104

Українське народознавство.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=109

Борек і Боги слов’ян.

http://magazin.intelektnacii.top/index.php?route=product/product&product_id=93

Якщо у Вас виникли проблеми з замовленням, зателефонуйте, будь ласка, +380995447701 для оформлення замовлення.

×
Завітайте в наш магазин!